logo-Podcastvrouw

Maak een goed podcast format! Durf te kiezen!

format

De eerste stap in het produceren van een podcast is het maken van een format. In een format omschrijf je alles wat relevant kan zijn, zoals doel, doelgroep, vorm, sound, frequentie en de inhoud. Durf je doelgroep te specificeren en te kiezen! Niet iedereen! Hoe specifieker het onderwerp, hoe sneller je publiek aan je bindt. 

Pak pen en papier en beantwoord de volgende vragen:

Onderwerp

Waar gaat je podcast over? Welk gespreksonderwerp zet je centraal in de afleveringen? En waar gaat het vooral niet over? Durf te kiezen! Bedenk daarnaast ook een aantrekkelijke titel voor je podcast.

Doel

Wat wil je bereiken? Waarom begin je met een podcast? Wanneer ben je tevreden? En waarom ga je dit vertellen? Sluit het aan bij jouw bedrijf, vereniging of persoonlijke waarden? En wat moet de luisteraar na afloop doen, laten of niet meer vergeten?

Wat is jouw persoonlijke doel? Wanneer ben je tevreden?

Doelgroep

Wie is je doelgroep? Voor wie maak je de podcast? Wat is hun tone of voice? Wat zijn hun interesses? Waar praten ze over? Wie vinden ze interessant? Wat willen ze? Welke media volgen ze? Wat zijn hun eigenschappen? Onderzoek dit en ondervraag je doelgroep.

Onderscheidend vermogen

Hoe maak je jouw verhaal anders dan anderen? Waarin ben jij onderscheidend? Hoe kun je dit terug laten komen in de verhalen? Welke expertise kun je delen met de luisteraar?

Vorm & Sound 

Welke vorm podcast kies je? Interview? Storytelling? Paneldiscussie? Kies een vorm die het beste aansluit bij je doel en doelgroep. Bepaal daarnaast hoe je podcast moet klinken. Hip & happening? Rustig & gedegen? Humoristisch & chaotisch? Gebruik je muziek? En sound-effects?

 

Een format is de basis van elke podcast. Het geeft je sturing en het laat je goed nadenken over de inhoud en de vorm. 

Voorbeeld indeling: 

  • Teaser 
  • Intromuziek 
  • Introductie van de host & eventuel gast(en) 
  • Interview 
  • Call To Action 
  • Outro Muziek 

Welke vormen kun je kiezen? 

  • De solo podcast
    • + eenvoudig, makkelijk edite-en, controle kwaliteit, overal opnemen
    • – Energie hoog houden kan lastig zijn, moeilijk om boeiend te houden, weinig dynamiek
  • Interview podcasts
    • + meer variatie qua inhoud, expertise claimen, goed  voor netwerk
    • – gasten kan moeilijk zijn, vereist planning en voorbereiding, apparatuur goed. Gast betrekken bij je podcast door voorgesprek
  • Het open gesprek
    • eenvoudig te plannen, beperkte voorbereiding, authentiek, dynamiek
    • eenvoudig in discussie terrecht komen, zonder authentieke standpunten lasting om een community op te bouwen
  • Panel podcasts
    • Voldoende onderwerpen, leunt mider zwaar op de host, meerdere zienswijze
    • grote poul gasten nodig, discussies kunnen vaak te lang worden, host rode draad
  • Storytelling podcasts
    • de verhalen vertellen zichzelf, super boeiend voor de luisteraar, verslavend
    • Intens productie proces, filmisch, Je moet precies weten waar je het over hebt
    • Veel voorbereiding nodig, intens edite proces qua sound design