Recentelijk werd het seminar “Leren door te Luisteren” gehouden, waarbij het potentieel van podcasts in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs centraal stond. Dit evenement stond in het teken van de manieren waarop podcasts kunnen worden ingezet voor educatie en persoonlijke ontwikkeling. Sprekers op het seminar waren Ernst-Jan Pfauth (oprichter De Correspondent, Podcast Over Media), Daphne Blokland (podcast Kleine Meisjes Worden Groot) en Malou Holshuijsen (schrijver en podcastmaker Het Komt Nooit Meer Goed). Hier zijn de learnings die ik heb meegenomen uit dit seminar.
Het draait om jou: De sleutel tot verbinding
Een van de grootste verschuivingen is de branding van grote instituten naar personen. De voordelen hiervan zijn dat podcasts de mogelijkheid hebben om een persoonlijke band op te bouwen met luisteraars. Door zelf te presenteren kun je een trouwe luisteraars basis opbouwen. Dit is vooral waardevol in het onderwijs, waar studenten vaak op zoek zijn naar inspirerende docenten en mentoren.
Niet voor Iedereen, maar voor de juiste luisteraar
Bepaal duidelijk voor wie je de podcast maakt. Door je te richten op een specifieke doelgroep, zoals studenten in een bepaalde opleiding, creëer je een hechtere gemeenschap. Dit zorgt voor een hogere betrokkenheid en actieve deelname. Zeg niet alle studenten maar studenten creative business naar 3e jaar studenten creative business. De niche doelgroep, Durf te kiezen!
Veilige omgeving creëren & grenzen
Het was interessant om te horen hoe professionals zoals de aanwezige Malou Holshuijsen van de podcast ‘tussen dertig en doodgaan’ omgaan met kwetsbaarheid in hun podcast. Malou, vertelt dat het belangrijk is om duidelijke grenzen te stellen, zelfs als je veel van jezelf deelt. Een opmerkelijke benadering van haar is dat ze nooit praat over haar gezin, familie of andere diep persoonlijke details, terwijl ze toch veel over zichzelf deelt binnen de grenzen die ze heeft gesteld. Dit biedt een waardevolle les over het bewaren van een balans tussen openheid en persoonlijke privacy.
Het advies aan docenten is om het gesprek over het stellen van grenzen te bevorderen zeer relevant voor studenten. Het creëren van een veilige omgeving voor het delen van persoonlijke verhalen in een educatieve setting is essentieel. Het biedt leerlingen de kans om te leren en te groeien in een ondersteunende en respectvolle sfeer. Malou’s ervaringen en inzichten bieden waardevolle lessen voor zowel de media-industrie als het onderwijsveld.
Studenten Motivatie en ADHD
Tijdens de presentatie van Wysers werd duidelijk hoe de leermotivatie bij studenten met ADHD significant toeneemt bij het gebruik van hun product. Wysers is een innovatieve onderwijstool die tekst omzet in audiolessen met behulp van geavanceerde AI-technologie. Deze audiolessen, vaak in de vorm van korte, boeiende podcasts van 10-15 minuten, zijn speciaal ontworpen om de inhoud beter te laten beklijven. Ze bieden niet alleen een hoger kennisbehoud in vergelijking met traditionele lesmethoden, maar stellen studenten ook in staat om tegelijkertijd andere taken uit te voeren of aantekeningen te maken. Dit aspect is vooral voordelig voor ADHD-studenten, die vaak moeite hebben met traditionele, tekst-gebaseerde leermethoden. Door de inzet van Wysers wordt leren voor hen toegankelijker, flexibeler en effectiever, wat resulteert in een verhoogde motivatie en betere leerresultaten.
Interactie: Community rondom je podcast
Podcasting is een persoonlijk medium dat de kans biedt om een diepgaande band met je luisteraars te ontwikkelen. Maak gebruik van platformen zoals ‘Telegram groep’ en ‘Vriend van de Show’ om een “doorpraat plaats” te creëren waar je unieke inhoud deelt en rechtstreeks in dialoog kan gaan met je luisteraars. Dit zijn plaatsen waar ze vragen kunnen indienen voor toekomstige afleveringen en tips kunnen uitwisselen over thema’s die in de podcast aan bod komen. Bied hier ook updates aan, zodat je luisteraars zich meer betrokken voelen en graag deel uitmaken van jouw gemeenschap. Richt je op het opbouwen van één sterke, centrale community als basis voor je podcast.
Verspreid je kennis: meer dan alleen audio
Breid de impact van je podcast uit door de inhoud te delen op verschillende platforms. Van TikTok-clips tot transcripties op je website, zorg ervoor dat de lessen en inzichten toegankelijk zijn in verschillende formaten en op de diverse socials. Dit helpt niet alleen om een breder publiek te bereiken, maar versterkt ook het leerproces.
Meer dan een podcast: Een platform voor kennisdeling
Beschouw je podcast als een startpunt voor uitgebreidere kennisdeling. Denk aan het publiceren van boeken, het organiseren van een event of het schrijven van artikelen gebaseerd op je podcastinhoud. Door deze aanpak vergroot je de beschikbaarheid van kennis en bouw je een sterke educatieve gemeenschap.
Podcasts bieden unieke kansen om kennis te delen en een leergemeenschap op te bouwen, vooral in het HBO en MBO. Door deze tips toe te passen, kun je van je podcast een waardevol educatief platform maken. De wereld van podcasting wacht op je – begin vandaag nog met het creëren van een betekenisvolle impact!