De zichtbaarheid en luisterbereik van je podcast vergroten? Lees deze podcast tips van de podcastvrouw en vergroot je naamsbekendheid en je potentiele publiek.
-
Bedenk welke kanalen je jouw doelgroep het beste kunt bereiken.
-
Target deze doelgroep mocht je een budget beschikbaar hebben.
-
Creëer ‘podcastvriendelijke’ visuals. Zoals een vaste huisstijl.
-
Voeg bijvoorbeeld ondertiteling toe aan je visual of verwerk in je post een quote van je geluidsopname.
-
Ook een audiogram is tof. Hiermee creëer je een grafische geluidsweergave, waardoor je publiek sneller zal begrijpen dat het om audiocontent gaat. App: Headliner.app.
-
Maak gebruik van (hash) tags.
-
Ga actief aan de slag met abonnees, reviews en shares. Hoe meer je hebt, hoe hoger je in de lijsten bij Spotify en Apple komt.
-
Koppel een evenement aan je podcast. Hierdoor creëer je meer naamsbekendheid. In Amerika zie je een aantal podcasthosts in het theater staan. In Nederland doet de man, man, man, de podcast dit.
-
Vraag of jouw gast de podcast wil delen in zijn of haar netwerk.
En dan nog dit
-
Heb geduld. Podcasten doe je voor resultaat op de lange termijn. Verwacht niet gelijk morgen al resultaat.
-
Publiceer minstens 1x per week. Wees consistent!
-
Publiceer op vaste dagen en tijdstippen. En communiceer deze momenten met je doelgroep.
-
Beperk je lengte in het begin tot 20 minuten.
-
Vraag mensen actief om je podcast te volgen. Doe dat aan het begin van de podcast. Dan is iedereen nog ‘aan het boord’.
-
Schuif aan in andere (goed beluisterde) podcasts om je podcast te promoten.
-
Als je je podcast op de socials promoot, hou de fragmentjes dan kort. Geef mensen een reden om echt door te klikken naar je podcast. Geef nog niet alles weg.