Een succesvol podcast concept

Een goede podcast zet je publiek in beweging én helpt jou of je bedrijf om zakelijke doelen te bereiken. Dat lukt alleen als je vooraf goed nadenkt over het concept achter je podcast. Want dat zorgt ervoor dat je de best passende keuzes maakt. Over het format, onderwerpen en structuur van je podcast bijvoorbeeld. Maar ook over de rode draad en boodschap en terugkerende elementen in alle afleveringen waardoor jij of je organisatie een herkenbare en onderscheidende afzender bent. Daarmee leg je de basis voor een podcast met impact.

Wat is een podcast concept

In je podcast concept bepaal je wat het doel van je podcast is en op welke manier je dat wilt bereiken. Met de onderwerpen, lengte en frequentie van je afleveringen bijvoorbeeld. Maar ook of je met segmenten werkt en of het solo podcasts worden, interviews of een mix.

Je bedenkt ook welke herkenbare elementen elke aflevering terug moeten komen, hoe de intro’s worden en tot welke actie je podcast moet aanzetten. Die zogenaamde call-to-action kun je vervolgens op verschillende manieren in je podcast integreren.

Wat moet de luisteraar doen-laten of nooit meer vergeten.

En over integratie gesproken: we kijken zeker hoe je podcast samenhangt en samenwerkt met de andere communicatiemiddelen die je inzet. Samen zorgen we voor een podcast concept dat staat!

podcast concept

Ik maak podcasts sinds 2016

Ik maak al podcasts sinds 2016 en heb inmiddels dik 10.000 luisteruren gemaakt. Sinds 2018 begeleid ik ondernemers en organisaties bij het maken van podcasts met een zakelijk doel. Inclusief podcasts voor specifieke niches, zoals recruitment, onderwijs en hybride werken. Die ervaring maakt dat ik zeker weet dat ik ook met jou een perfect passend podcast concept kan bedenken. Wil je me daarover aan de tand voelen? Dat kan!

Sparren over je podcast concept?

Heb je een podcast idee en weet je nog niet hoe je dit kan realiseren? Laten we er samen over sparren. 

podcast idee