Voordelen van het inzetten van een podcast in je middelen mix en het bouwen aan je community
- Jouw stem is verbindend en vertrouwd: luisteraars leren de persoon achter het organisatie, domein of opleiding kennen. Het is persoonlijk, verbindend en wekt vertrouwen op.
- Een podcast is een geweldige manier om expertise te delen en zó jezelf te profileren bij de doelgroep.
- Een podcast is een welkome afwisseling in een overload aan schermtijd: eindelijk een geweldig schermloos alternatief. Mensen worden gek van de hele dag Zoomen, video’s bekijken en Word-documenten verslinden.
- Bereik een specifieke niche-doelgroep: wil je een specifieke doelgroep bereiken? Dan is een podcast zeer geschikt! Deel specialistische content over jouw specifieke expertise. En ik beloof je.. de betrokkenheid is hoger dan ooit.
- Praten is makkelijker dan schrijven: veel ondernemers die ik spreek vinden het lastig om langere teksten, zoals blogs of nieuwsbrieven te schrijven. Lucky bastards die hiervoor iemand in dienst hebben. Bij een podcast hoef je helemaal niet te schrijven. Je kunt het allemaal met je stem doen. Veel makkelijker, toch?
- Een podcast maken is leuk! Los van alle zakelijke doeleinden is een podcast maken ontzettend leuk! Bezig zijn met de inhoud; het delen van waarde met jouw expertise, het aantrekkelijk maken van content, maar ook het opnemen zorgt voor een smile op je gezicht.
Wanneer een podcast inzetten in het onderwijs?
- Interview met iemand uit het werkveld of een professional.
- Gesprek met een afgestudeerden over zijn of haar ervaringen/learnings.
- Voorbereiding vóór een college of project.
- Verdiepende slag na college of project.
- Een nieuwe opdracht voor studenten uit laten leggen door een werkveld partner met concrete voorbeelden.
- Studenten een podcast laten maken om aan te tonen dat ze de lesstof begrijpen.